Gevolgen

Gevolgen

 

009

‘Het enige wat je met liegen bereikt is niet geloofd worden als je de waarheid spreekt’ schijnt Aristoteles gezegd te hebben. Waarmee hij al aangaf hoe belangrijk het is om te denken in consequenties.

Dat leerde ik laatst aan een coachee, Mirjam. Een gedreven, enthousiaste manager, moeder en mantelzorger. Ze had wat moeite haar balans werk-privé. Ze vertelde geïrriteerd over haar puberende zoon Joshua, die zijn kamer nooit opruimde. Over alle leuke opruimspullen die ze samen gekocht hadden. Over haar dagelijkse waarschuwingen dat hij moest opruimen. En hoe hij alles negeert en liever een spelletje op de computer speelt of met vrienden rondhangt, terwijl de troep groter wordt. Uiteindelijk ruimt ze dan maar zelf op. Je kunt een puber toch niet laten verzuipen in zijn vuile kleren?

Een soortgelijk verhaal zou ze kunnen vertellen over haar p.a., haar team en haar man.

We maken een a,b,c-tje van het gedrag van Joshua, waarvan Mirjam vindt dat het niet kan.

 

 aanleiding  ongewenst gedrag gevolg 
 Rommel in de kamer.Moeder zeurt.Spullen kwijt  Negeren rommel op kamer  Leuke opruimspullen krijgen.Tijd om rond te hangen.Tijd om te gamen.Moeder zeurt.

Moeder ruimt op.

 

Als je dit lijstje bekijkt, is er voor Joshua helemaal geen reden om zijn spullen op te ruimen. Hij heeft geen last van de rommel in zijn kamer, maar wordt enorm beloond om die te negeren. Zou jij dan iets gaan doen, waar je een hekel aan hebt?

De crux zit hem in de gevolgen van gedrag. Als je wordt beloond voor je gedrag, zul je doorgaan met dat gedrag. Beloon dan ook alleen gedrag van anderen waar je blij mee bent, niet het gedrag waaraan je je ergert.

Op 16 oktober 2015 organiseren we een congres voor en met Aubrey Daniels, de grote man achter Organizational Behavior Management. Als je meer informatie wilt of nu al weet dat je wilt komen, mail dan even.

Naar ‘Het a,b,c van OBM’ van Francine ten Hoedt en Philine Spruijt

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.